Dag 18 WK 2014 nog onzeker

3 oktober 2011 - Rio de Janeiro, Brazilië

Vandaag staat een georganiseerde citytour op het programma! Rond 9.00 vertrekken we met een busje richting het centrum. Onderweg stoppen we nog even om een foto te maken van de suikerbroodberg, maar helaas is het grijs en regent het…. L

Eerste stop (vanwaar we verder ook zullen lopen) is een kathedraal. Normaal gesproken zou je denken “goh, heb je d’r weer een”, maar deze is wel bijzonder… lelijk wel te verstaan. Het ding lijkt namelijk op een of andere Maja of Inca tempel, maar dan wel een beetje mislukt. Gelukkig is het inmiddels droog, nog wel een beetje grijs maar dit is natuurlijk helemaal niet erg voor een citytour.

Vanaf deze kathedraal wandelen we door het centrum waarbij we door wat leuke straatjes heen gaan, een enorm gave bibliotheek bezoeken, het theater en gemeentehuis bekijken, etc. De doorsnee tourist uithangen dus!

Na de lunch gaan we vervolgens met de bus naar Maracana – 1 van de grootste voetbalstadion ter wereld wat een belangrijke rol zal gaan spelen tijdens het WK van 2014. Het is alleen wel de vraag of we wat kunnen zien, want ze zijn het stadion een beetje aan het verbouwen voor dit WK. Lijkt ons logisch dat je dit voor een dergelijk evenement doet en ze zijn er in ieder geval lekker op tijd bij. Vanaf de buitenkant ziet het er wel interessant uit en we zien inderdaad dat er binnen werkzaamheden zijn – met een klein clubje zijn we toch wel nieuwsgierig dus gaan ook naar binnen… WAT EEN PUINBAK! Zo’n beetje alles waar op gevoetbald of op gezeten zal moeten worden is gestript (of zijn ze nog aan het strippen) en er is eigenlijk nog niets opgebouwd. Dit zou op zich niet erg zijn als een maandje of 3 geleden begonnen zouden zijn – maar helaas zijn ze al meer dan een jaar bezig (dat is dan wel exclusief de staking van 25 dagen ivm salaris/werkomstandigheden etc). De planning is om dit eind 2012 klaar te hebben, maar iedereen weet wel dat ze dat niet gaan halen. We houden ons hart vast voor juni 2014…. Geruststellende gedacht: Toen de allereerste wedstrijd gespeeld werd was het stadion ook nog niet af.

We gaan even wat drinken bij een cafetje in een kunstenaarswijkje en tenslotte door naar de trappen van Seleron. Deze trappen worden door een kunstenaar bekleed met allemaal kleurrijke tegeltjes (vanuit verschillende landen), erg grappig. Zelf vind hij het wat meer dan grappig, namelijk de beste attractie van heel Rio en eigenlijk gewoon heel de wereld. Hij heeft wel iets bijzonders met zwangere vrouwen, zo zien we vrij veel dingen beschilderd met zwangere vrouwen, maar dan wel weer met zijn eigen hoofd erop – maar het is dan ook wel een wazig figuur…

’s avonds even langs een avondmarktje gelopen (met de allerhande prullaria) en vervolgens even in de wijk Ipanema wezen eten.