Dag 19 Christus in de wolken

4 oktober 2011 - Rio de Janeiro, Brazilië

Vandaag staat beter weer voorspeld, dus een mooie dag om vanmiddag maar eens naar de Cristo Redentor (Christus de Verlosser) te gaan. Dit beeld is bijna 40 meter hoog, bijna 30 meter breed en weegt 1145 ton. Het beeld staat op de berg Corcovado die, met zijn 710m hoogte, een van de hoogste bergen van Rio is en dus een mooi utzicht geeft.

Maar dat is vanmiddag, eerst maar even naar het strand… om hard te lopen J. Je ziet dit hier heel veel mensen doen (allemaal een beetje de vormen bijwerken voordat het hier zomer is, wat overigens vaak hard nodig is). Het kan hier ook goed want het strand van copacabana is 4km lang en het strand van het naastgelegen Ipanema zo’n 3,5 km. Het is heerlijk weer om te lopen (ook al blijkt achteraf dat we zelfs een beetje verbrand zijn…) en dus lopen we samen de copacabana heen en weer (8km) en loopt Gerard Ipanema er ook nog even bij (16 totaal). Aangezien het lekker weer is en we nog even tijd hebben kunnen we zelfs nog even op het strand zitten/liggen voor we vertrekken voor de lunch.

Na de lunch nemen we weer de openbare vervoerbus en gelukkig hadden we verwacht dat het wel wat frisser zou zijn op de berg en hadden we dus vesten meegenomen, want deze hebben we in de bus al nodig – fijn hoor die airco! Eenmaal aangekomen aan de voet van de Corcovado moeten we met een trammetje omhoog naar de top. Maar helaas is het inmiddels best wel bewolkt en blijkt het Christusbeeld dus ook in de wolken te zitten. We drinken nog even een bakje koffie in de hoop dat het misschien beter wordt, maar helaas niet echt. We besluiten dat het eigenlijk niet slechter kan, dus dat we het beter morgen nog maar een keer moeten proberen (gelukkig hadden we alleen nog maar het buskaartje a € 1,25 pp betaald en zijn we niet met de georganiseerde tour a € 35,- pp mee gegaan want dan hadden we wel naar boven gemoeten).

Op de terugweg nog even gestopt bij een van de beste juice bars van Rio voor een heerlijk vers sapje en dan is het al weer bijna tijd voor het avondeten.

Omdat dit de laatste avond is (morgen zitten we al in het vliegtuig L ) gaan we met zijn allen eten. Hier blijkt maar weer dat we echt wel een leuke groep hebben. Jammer dat we al van een aantal mensen hier afscheid nemen (sommigen blijven nog wat langer in Rio of gaan nog door naar de Amazone).

Ook omdat het de laatste avond is gaan we met een groot gedeelte van de groep nog even stappen in een uitgaansgelegenheid in Lapa (de uitgaanswijk van Rio). Een erg leuke kroeg van drie verdiepingen (alhoewel de bovenste 3 aardig leeg zijn, maar ja het is dan ook dinsdag…) die helemaal een soort van jaren 60 sfeer uitademt. En we hebben live muziek – een Braziliaanse salsa/samba band, altijd goed! Het is dan ook erg gezellig (met lekkere Caiparinha’s J )maar rond half 2 is het wel tijd om terug te gaan aangezien we morgen nog naar het christus beeld gaan en we dan dus om 8 uur weg moeten :-S