Dag 17 Rio de Janeiro

2 oktober 2011 - Rio de Janeiro, Brazilië

Vandaag de dag dat we 12 jaar bij elkaar zijn! En waar kun je dat beter vieren dan in Rio de Janeiro?? Geen idee eigenlijk, maar we hadden sowieso niet zoveel keus want we gingen hoe dan ook hierheen. Gelukkig kunnen we rustig aan doen, want de ferry naar het vasteland vertrekt pas om 10.00 uur en daarna is het dan nog 2 uurtjes rijden met de bus.

Helaas gaan we nu dus met de ferry en niet met de Catamaran, en kunnen nu dus ook niet buiten zitten, maar het is gelukkig niet zo druk, dus ruimte zat en genoeg te zien. Rond half 12 zijn we weer op het vasteland en inderdaad een uurtje of 2 later rijden we Rio binnen. Paar dingen die we willen gaan doen de komende paar dagen: stadstour, bezoek suikerbroodberg (met fantastisch uitzicht over de stad), strand, bezoek Christus beeld (ook heel mooi uitzicht) en natuurlijk hardlopen over de Copacabana. Helaas is de weersvoorspelling niet super – voor morgen voorspellen ze regen (bah!) en verder wel beetje grijs enzo. Vandaag is het nog redelijk helder dus besluiten we meteen maar naar de suikerbroodberg te gaan.

Deze berg heet zo omdat toen de Portugezen hier voor het eerst aankwamen deze berg volgens hun leek op een suikerbrood (tsja… veel interessanters kan ik er ook niet van maken). Na een kort busritje gaan we via 2 kabelbaantjes uiteindelijk naar de top van deze berg en inderdaad is het uitzicht fantastisch! Mooi aan Rio vooral zijn de verschillende begroeide bergen die midden in de stad liggen, de stranden, het Christusbeeld in de verte en eigenlijk de hele baai waar de stad aan ligt. Deze baai overigens, daar dachten de Portugezen van dat het een rivier was – dus vandaar dat ze toen ze in januari 1502 hier aankwamen de stad “januari rivier” genoemd hebben.

Niet alleen bij dag is het uitzicht erg mooi, ook in het donker (wordt hier toch rond 18.00 uur al donker) met alle lampjes aan geeft het een schitterend beeld van de stad.

’s Avonds wezen eten bij een leuk en sfeervol restaurant, gedempt licht, live pianomuziekje aan en.. een grote flatscreen met Wipout! Er op :-S. Ook dat is typisch Braziliaans, altijd en overal een TV die ook altijd aan staat. Gelukkig is het niet zo druk waardoor de helft van het personeel lekker TV kan kijken.