5. Cambodja: Siem Reap, Battambang en Phnom Penh

21 december 2010 - Phnom Penh, Cambodja

Hallo allemaal, bedankt voor jullie leuke en lieve berichtjes, super leuk!!
Hieronder een aardig verhaal, aangezien het alweer een hele tijd geleden is dat we een update geplaatst hebben.

Vrijdag 17-12 worden we om 7 uur door de wekker gewekt na ons laatste nachtje in Thailand. Gelukkig voelen we ons beiden iets beter dan de vorige dag en dat is maar goed ook, want er staat een grensoversteek op het programma en het zou toch een beetje vervelend zijn als ze je niet doorlaten omdat ze denken dat je een of andere ziekte hebt waardoor je er zo beroerd uitziet, terwijl het in feite gewoon andere oorzaken heeft ;)
Eerst moet je in Thailand 'uitchecken' voor je in Cambodja weer kan 'inchecken'.
Dus na de stempel in Thailand zijn we even nergens. Na heel wat papierwerk ingevuld te hebben en uiteraard wat geld betaald hebben we een hele mooie nieuwe sticker in ons paspoort en mogen we cambodja gaan ontdekken.
We nemen een gedeelde taxi naar Siem Reap samen met een Thaise en een Zweed.|
In Siem Reap hebben we een hotel met zwembad!!!
Maar eerst moet er wat gedaan worden voor we mogen relaxen en we huren twee fietsen om Angkor Wat te gaan ontdekken. Dit schijnt 's werelds grootste religeuze gebouw te zijn en bestaat uit verschillende tempels en gebouwen vanaf 802 tot ongeveer 1200.
Er staan al wat foto's op, dus jullie krijgen zodoende een idee van hoe het eruit ziet. Echt super mooi!!
Deze dag al met al nog veel rondgefietst en bekeken en helaas heel veel zadelpijn opgelopen, aangezien de fietsjes toch echt gemaakt zijn voor kleine aziaatjes en wij ons nogal moeten opvouwen.

De volgende dag toch maar weer onze kinderfietsjes gehuurd voor nog meer bekijken rondom Angkor Wat. Vooral Ta phrom schijnt indrukwekkend te zijn, aangezien deze tempel helemaal overwoekerd is door de jungle. Dus door de muren heen komen boomwortels van bijna een meter doorsnee. Hier ontmoeten we ook een aantal monniken die achtervolgd worden door zoveel mensen dat het wel op een groepje paparazzi lijkt die om ze heen zwermt. Nou zijn ze ook wel aardig fotogeniek door hun mooie oranje gewaden. Nu vonden de monniken dit schijnbaar van Alice, want zij wilden juist graag met Alice op de foto, toch grappig. We zijn vandaag vroeg op pad gegaan, zodat we de rest van de middag heerlijk kunnen zwemmen, ook wel verdiend na 30km op een kinderfiets, waarvan je het gevoel hebt dat je niet op een zadel, maar direct op de pen zit!!! Heel vervelend als het 30+ graden is in het zwembad :P
's Avonds heerlijk buiten lokaal gegeten en een niet zo lokaal wijntje gedronken (Frankrijk).

zondag 19-12  zitten we om 6.15 (wat een tijden in je vakantie) al in een tuktuk onderweg naar de boot voor een overtocht van Siem Reap naar Battambang.
onderweg komen we door een ondergelopen bos en langs drijvende dorpen. Die drijvende dorpjes kan je je het beste voorstellen als vlotjes met daarop een aantal muren en een dak. En elk vlot heeft een eigen steiger met bootje. En die bootjes varen allemaal de hele dag heen en weer. Lijkt me toch af en toe best vervelend, heb je net wat opgehaald bij de buurman, ben je wat vergeten en moet je weer helemaal heen en weer peddelen. Wel bijzonder om te zien hoe die mensen leven.
Later worden de dorpjes wat armoediger en blijven alleen de bootjes over met daaroverheen een dakje gemaakt. Heel erg klein voor vaak een heel gezin met kinderen.
Later maken de bootjes plaats voor waterplanten en dan zoveel waterplanten dat er helemaal geen vaarroute meer te ontdekken is. En het kan natuurlijk ook niet anders dan dat we vast komen te zitten. En nergens land te bekennen,alleen maar ondergelopen bos en omringd door de waterplanten. Na wat gemartel met palen en voor en achteruit en uiteindelijk toch maar een kereltje het water in om de schroef los te krijgen varen we weer....helaas duurt dat maar een paar meter en zitten we weer vast. Zo gaat dit een tijdje door, totdat we uit de waterplanten zijn. Uiteindelijk komen we na 8,5 uur aan in Battambang (onderweg ook nog even zonder benzine gezeten en moest dit eerst gehaald worden voor we verder konden). Maar het was zeker de moeite waard, schitterend!

Ook maandag de 20e zitten we om 7uur alweer in een tuktuk, dit keer naar phnom Sampeau, dit is een berg en op de top staat een complex aan tempels met schitterende uitzichten. De ontzettende klimtocht is het wel waard, want idd een waanzinnig uitzicht.
Boven aangekomen blijkt het offerdag te zijn, hoewel het meer op een plaatselijke bejaardensoos lijkt die kerststukjes in de zomervariant aan het maken zijn. :) Degene die dit niet leuk vinden kunnen met stokjes op een soort van marimba gaan klingelen.
Wij worden inmiddels door onze zeer ervaren gids van 7 jaar begeleid naar de killing caves. Hier zijn in het verleden heel veel mensen uitgemoord en doodbloedend achtergelaten. Heel indrukwekkend. En goed om de anatomische kennis nog even bij te houden :S
Rond 11.15 zijn we terug bij het hotel, gauw spullen pakken en nemen we de bus naar Phnom penh. De hoofdstad van Cambodja. Deze rit zou 5 uur in beslag nemen. Helaas na een klein uurtje een klapband en uiteraard geen reserveband mee. Dus wachten tot er een bus langskomt die wel een reserveband heeft. Gelukkig is dit al de 5e bus doe langskomt. Na 7 uur onderweg gaan we nog even langs de wasstraat (3 jongens met een hoge drukspuit) en na een kleine 7,5 uur komen we dan toch eindelijk aan in Phnom Penh. Morgen een dagje relaxen en phnom penh bekijken.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Dia:
    Hoi lieve mensen,

Wat een leuk verslag weer ,ik krijg wel een beetje heimwee als ik die plaatjes weer zie!!
    Hier is het wit,koud maar gezellig,de dagen voor kerst zouden altijd zo moeten zijn!!
    Wens jullie nog veel plezier en fijn kerstdagen in de zon!!
    Liefs Dia & Gerrit
  2. opa en oma.:
    21 december 2010
    Hallo lieve luitjes. Wat een belevenissen weer.Het is een geluk dat jullie een goede conditie hebben,Alice pas maar op straks kom je nog met een monnik thuis. Liefs Opa en Oma
  3. Ria:
    Lieve Gerard en Alice
    Fijn dat er weer een update op de site staat.
    Was al veel te lang geleden.
    Zo te lezen hebben jullie weer veel mooie dingen gezien. Daar dus ook wel kerstbomen?
    Goede vakantie verder.
    Liefs mama Ria
  4. Jan:
    21 december 2010
    Jullie schrijven over nogal wat reisprobleempjes.
    Vastgelopen boot, brandstof tekort, klapblad en geen reserveband. Wel nu troost je. Jullie hebben geen NS, geen wegennet met een algehele snelheidbeperking van max. 50km p/u en een overvol Schiphol, waar je gedwongen moet overnachten.
    Nee dan hebben jullie nog een heel gevarieerde omgeving met vele bezienswaardigheden. Hier is alles wit, wit en nog eens wit. O ja +30 ook wel lekker. Hier tot wel -15 brrr.
    Veel plezier. Ik kijk uit naar jullie foto's.
    Groeten Jan
  5. Jeroen:
    22 december 2010
    Hoi Alice en Gerard,
    Gelukkig vermaken jullie je nochal, mooie reis. Hier wintert het volop. Het ijs licht er goed bij.
    Ik wens jullie veel licht en liefde toe tijdens de kerstdagen en een gelukkig en gezond 2011.
    Groet, ook van Angela.
    Jeroen.
  6. Johan en Elise:
    23 december 2010
    Lieve Alice en Gerard,

Echt leuk jullie verhalen en foto's. Wij zitten tussen de sneeuwmannen en hoe leuk winterpret ook is, we verlangen best naar de warme zon. Die Jonathan was al bezorgd om jullie, gelukkig onterecht, maar hij denkt dus zeker aan jullie. Geniet fijn samen en we hopen nog een stel van die leuke verhalen te kunnen lezen.
    Liefs, Johan Elise Jonathan en Fabian
  7. vera:
    24 december 2010
    fijn dat jullie het zo mooi hebben,is het nog een beetje uit te houden met het weer.hier is alles wit.ik wens jullie een fijne kerst(doen ze daar wel aan)
    groetjes vera
  8. Jan:
    24 december 2010
    Leuke verhalen allemaal. Ik stuur dit jaar mijn kerstwensen op deze manier maar naar jullie. En verders een goede jaarwisseling.
    Groeten Opa