6. Phnom Penh, vietnam: My Tho, Vinh Long, Mui ne

26 december 2010 - Mui Ne, Vietnam

Als eerste allemaal nog een fijne 2e kerstdag gewenst en we hopen dat jullie een hele fijne eerste achter de rug hebben met veel gezelligheid en mooie momenten.
Dit jaar is het voor ons een wat andere kerst dan andere jaren. Hoewel het hier natuurlijk ook super is overvalt toch even een gevoel van heimwee, aangezien normaal gesproken kerst toch ook wel iets is wat je met je familie en vrienden viert. Maar ach, de kerstversiering hoeven we hier in elk geval niet te missen. En onder een palmboom liggen is dan ook weer niet heel vervelend. :D

Al met al weer aardig veel meegemaakt en gezien hier in Azie.
We hebben dinsdag de 21e een heerlijk relaxt dagje in Phnom Penh gehad, we hebben een mooie wandeling door de stad gemaakt. Halverwege komen we bij de markt en daar kan je echt alles wat je je maar kan bedenken kopen. En alles spotgoedkoop, dus ja, dat laten wij natuurlijk niet aan ons voorbijgaan. :D
Als we verder lopen komen we bij een modern winkelcentrum, waar natuurlijk alles 2keer zo duur is (nog super goedkoop, maar ja, we blijven NL-ers), hier gaan we eens heerlijk wat eten en drinken en boven aangekomen blijk je een super mooi uitzicht over Phnom Penh te hebben.
's Avonds toch maar een beetje de planning besproken waar we de komende 2 weken allemaal naar toe gaan en dan blijkt dat het toch wel handig is om iig nog een binnenlandse vlucht te boeken van Hoi An naar Ha Noi om zo ook nog tijd genoeg te hebben voor Noord-Vietnam

Woensdags hebben we besloten om maar naar My Tho in Vietnam te reizen. Dit ligt in de Mekong Delta. Maar eerst vertrekken we naar Ho Chi Minh City, oftewel Saigon, waar we zullen moeten overstappen.
We worden bij ons hotel opgepikt en heel toevallig is er nog een Nederlands stel dat vanaf ons hotel opgehaald wordt voor dezelfde bus.
Dit is trouwens wel by far de beste bus tot nu toe! Zelfs een televisiescherm en een wc in de bus en airco, heerlijk! In de bus blijkt trouwens ook dat het andere Nederlandse stel ook van plan is om door te reizen naar My Tho en we besluiten uiteindelijk vanaf Saigon een taxi te delen met zijn 4-en, wat een hoop tijd en geld bespaart. In My Tho worden we door een vietnamees geruime tijd achtervolgt om maar in zijn hotel te komen (daar krijgt hij dan commissie voor als hij ons daar brengt), alleen hadden wij al een ander hotel op het oog. Uiteindelijk zegt Gerard dan ook dat we al gereserveerd hebben bij het hotel, toch blijft dit mannetje ons achtervolgen, later blijkt ook niet zo gek, want het hotel wat wij gezegd hadden bestond niet meer, haha. :S En zo komen we dus toch uiteindelijk bij het hotel van het mannetje aan.
Na wat overleg tijdens het eten, besluiten we uiteindelijk ook om samen met Pier en Merel een Mekong-tocht te gaan maken. Dus morgen om 8uur paraat om met de boot de Mekong op te gaan.

Ondanks dat we bij iemand anders de boot hebben besproken, blijkt de volgende dag dat hetzelfde mannetje ons gids ineenkeer is, haha. Te toevallig gewoon! Pha blijkt wel een erg aardig vietnamees mannetje te zijn, helaas spreekt hij wat moeilijk verstaanbaar Engels.
Neemt niet weg dat de tocht en de bezochte eilanden in de Mekong fantastisch zijn! Uiteindelijk komen we rond 7 uur aan bij een eiland tegenover Vinh Long en mogen we daar de nacht doorbrengen bij een familie die daar woont. Er komt even een deja-vu voorbij, aangezien we geen stromend water hebben en er ook op houtskool wordt gekookt. Met dit verschil dat het toilet dit keer geen gat in de grond is, maar je moet je een sinaasappelkistje, maar dan iets groter voorstellen boven het water en dit is dan het toilet. Beetje jammer dat er vissen (behoorlijk grote ook nog)onder je zwemmen die net dat moment hebben gekozen om op te springen en aangezien het donker is moet je nog oppassen ook dat je van schrik niet in het water valt.
Na een heerlijke lokale maaltijd bestaande uit mekong-vissen gaan we zo langzaam aan alle 4 maar eens slapen. Een super unieke ervaring om mee te mogen maken hoe deze mensen hier leven. Wel erg jammer dat ze geen woord Engels verstaan of spreken. Alleen het 7-jarig jongetje kan 3 of 4 woorden en wil graag met zijn Engels lesboek wat oefenen. En samen knikkeren (hier banga) , echt super schattig.

De volgende morgen varen we naar een drijvende markt en vandaar uit nemen we een bus terug naar Ho Chi Minh. We nemen hier afscheid van Pier en Merel die in Ho Chi Minh zullen blijven overnachten. Toch altijd weer leuk aan het reizen om nieuwe mensen te ontmoeten en ervaringen uit te delen en nieuwe ervaringen te delen, ook al is dit maar voor even.
Wij
brengen in Ho Chi Minh een aantal uurtjes door voor we op de bus stappen naar Mui Ne, wat aan de kust ligt. Waarschijnlijk is iedereen kerstavond vrij, want er waren al veel scootertjes op de weg, maar inmiddels ziet het echt zwart van de scootertjes met daarop 2 tot 5 personen. En kleine kinderen aangekleed als minikerstman of vrouw. Ook komen we langs een aantal kerken waar een nachtmis wordt gehouden en zo komen we toch wat in de kerststemming. Ook wel doordat hier kerstfeest 1 groot neonfeest is met zoveel verlichting dat het bijna een kermis lijkt.

En toen was het kerst...hoewel we daar hier niet heel veel van meekrijgen. We brengen de dag dan ook maar door op het strand, overigens is het heerlijk om onder een palmboompje te genieten van de warmte onder het genot van wat drinken ;) En de zuid-chinese zee heeft een heerlijk tropische watertemperatuur. Echt afkoelen doe je dus niet, maar genoeg om daarna weer heerlijk op ons strandbedje te kunnen gaan liggen.
's Avonds hebben we besloten om dit keer maar voor een wat duurder restaurant te gaan, het is per slot van rekening wel kerst!
We hebben dan ook echt super lekker en toch stiekem ook wel super veel gegeten. Uiteindelijk moeten we 5 ton betalen, waar we normaal gesproken nog geen ton kwijt zijn. We voelen ons aardig jetset met al die miljoenen die wij bezitten hier. Nu valt het omgerekend nog wel aardig tegen, aangezien 1euro ongeveer 25.000 vietnameese dong is.
Uiteindelijk dus een prima kerst hier in het warme Mui ne in vietnam. Van hier uit zullen we
langzaam aan richting het noorden reizen en dus richting het koude weer. :(

Inmiddels zijn we net over de helft van onze reis.
Wat tot nu toe erg opvalt is dat je bij Vietnam al veel meer de westerse, maar ook de chinese invloed merkt. Het is een beetje een mengelmoes van verschillende culturen.
Cambodja is wat dat betreft veel authentieker en merk je nog relatief weinig westerse invloed en Cambodja is ook nog wel een stukje minder ontwikkeld. Tenzij je dus op een erg afgelegen eilandje in de Mekong terecht komt. Benieuwd hoe dat in Noord-Vietnam zal zijn.

Allemaal hele fijne dagen gewenst en we vinden het leuk om ook van jullie te horen hoe het daar gaat.
P.s. Ze hebben hier een iet wat vietnamees toetsenbord, dus heel vaag, maar we krijgen de lettergrootte niet goed aangepast, dus in iedergeval gemakkelijk voor de slechtzienden onder jullie :D ;)
Het lukt helaas ook niet om foto's erop te zetten, dus diegenen die het leuk vinden om de foto's te bekijken zijn van harte welkom na onze vakantie, gezellig!!

1. Ria:
    Hallo kinders
    Weer leuk om jullie verhalen te lezen.
    En fijn om gister via de telefoon even te hebben gesproken. Ondanks de velen aan de tafel gister hier toch 2 lege plekken. Jullie nog veel plezier verder.
    Liefs mama Ria
  2. Carina & Karel:
    26 december 2010
    Hopelijk stond de TV niet aan in de bus !!??

De Kerst is bij jullie al bijna voorbij als ik dit schrijf dus wij wensen jullie geen prettige kerstdagen, maar uiteraard wel een hele mooie voortzetting van jullie trip. En, mochten we voordien niets meer horen, een hele goed jaarwisseling toegewenst.
  3. Mam en Sjaak:
    Hallo jongelui,
    Fijn om weer te lezen over jullie belevenissen.
    Oma van Asselt vond het grote lettertype wel prettig.
    Geniet nog van de verdere reis.
    Liefs mam.
  4. opa en oma.:
    27 december 2010
    Lieve Alice en Gerard. Wat fijn om jullie verhalen weer te lezen. Een kerst in de zon heeft toch ook wel wat.Dat is iets anders dan in de sneeuw met gladde wegen.Maar ik zou het Kerstfeest hier toch niet willen missen. Veel liefs Opa en Oma