Dag 13 Lamu, Hoi An, of toch gewoon Paraty?

28 september 2011

Uiteraard veel te vroeg (5.00 uur) gaat de wekker om richting het vliegveld te vertrekken dat gelukkig behoorlijk in de buurt is. Inchecken en alles gaat redelijk snel, we hebben zelfs nog even tijd voor een bakje koffie op het vliegveld voordat we om 7.00 uur opstijgen richting Sao Paulo waar we ongeveer 1,5 uur later aankomen, wel moeten we dan weer even de klok een uur vooruit zetten. Vervolgens in de bus voor een tochtje van een uur of 5 richting het kustplaatsje Paraty.

Vooral het laatste stuk van de route is erg mooi aangezien we hier langs slingerweggetjes tussen de met regenwoud bedekte bergen doorrijden waarbij we regelmatig een mooi uitzicht hebben over de Atlantische Oceaan. Eenmaal aangekomen is het natuurlijk tijd om even het plaatsje te verkennen. Vooral het oude centrum is erg mooi. Het plaatsje is gesticht door Portugezen in de 16e eeuw en dit zie je in dit oude centrum nog steeds terug. Prettig ook dat het oude centrum niet toegestaan is voor auto's, lekker rustig. De wegen in dit centrum zijn ook nog erg authentiek, gemaakt van grote keien ( "cobblestone") - dus erg ongelijk wat het lopen niet erg prettig maakt. Het hele stadje ademt een hele authentieke, maar ook relaxte sfeer uit. Doet ons een beetje denken aan Lamu (Kenia) en Hoi An (Vietnam), maar natuurlijk wel met een heel eigen karakter.

Het is wel een heel toeristisch plaatsje, dit merk je ook aan het grote aanbod hele gezellige restaurantjes dat er zit. Brazilianen hebben over het algemeen de neiging om in een restaurant hele gezellige TL verlichting op te hangen, of spaarlampen met hetzelfde vermogen als een oude gloeilamp.Gelukkig vinden we ook een restaurantje met fatsoenlijke sfeerverlichting, oa zachte lampen en kaarsjes. Nadeel hiervan is wel dat de prijzen voor het eten ook meteen 2x zo hoog zijn. Zo zijn we in dit restaurant zomaar ineens 50 euro kwijt met zijn 2-en (nog niks te klagen dus eigenlijk, maar wel een stuk duurder dan we gewend zijn). Overigens wel een keer fatsoenlijke wijn in Brazilie geproefd.

Ook het hotel heeft nog een heel gezellig binnenplaatsje met een zwembad en wat lounge sets er om heen die we natuurlijk ook nog even moeten uitproberen voor het slapen gaan onder het genot van een Caiparinha.

1. opa en oma.:
    2 oktober 2011
    Heel mooi wat jullie weer allemaal gezien en beleefd hebben,maar het lijkt mij toch ook erg vermoeiend, en dat voor aanstaande Mamas en Papa.s ik zal toch ook blij zijn als jullie weer thuis zijn. groetjes