Dag 15 Op naar het Bounty eiland

30 september 2011 - Ilha Grande, Brazilië

Planning is om rond 8.45 te vertrekken, dus reden voor Gerard om 's ochtends nog even een interval traininkje af te werken. 's ochtends hardlopen is toch al zwaar en intervallen helemaal dus dat is extra fijn. Alice loopt in de tussentijd nog even lekker door het mooie plaatsje heen voor wat leuke fotootjes.

Nog maar weer even genieten van het heerlijke ontbijt en dan maar weer de bus in. Het is eerst zo'n 1,5 uur rijden en dan gaan we op de boot richting Ilha Grande. Ergens halverwege hebben we nog een stop met een mooi uitzicht over een baai waar uiteraard weer wat fotootjes gemaakt kunnen worden.

Uiteindelijk pakken we om 11.00 uur de boot, een catamaran waar je heerlijk bovenop kunt zitten. Wat natuurlijk fantastisch is met het mooie weer dat we nu hebben. Wat wel opvalt (hier, maar ook al in Paraty) is dat Braziliaanse vrouwen over het algemeen hun bikini's een paar maten te klein kopen. Zo puilt er regelmatig een DD cup uit een bikini waar met moeite een cup C in zou passen en wordt er bij de broekjes alle stof tussen de billen gepropt. Dit laatste zou op zich geen probleem moeten zijn, ware het niet dat in veel gevallen iedere bil afzonderlijk al de omvang heeft van een lekker kontje en 2 dus wat overdreven groot zijn.

Ruim een uur later komen we aan op Ilha Grande - dat eilanden leuk zijn blijkt al meteen uit de hele relaxte, bijna caribische sfeer die hier heerst. Grappig ook dat er geen gemotoriseerd vervoer is aangezien de wegen hiervoor gewoon niet geschikt en breed genoeg voor zijn.

Een korte wandeling later komen we aan bij ons hotel, correctie ons barbiehuis, want hier lijkt het wel op. Alles is heel klein en schattig ingericht en  geschilderd in pastelkleuren waaronder vooral veel roze en geel. De kleine tuin staat vol met allerlei gekleurde tierelantijntjes waaronder beelden van sneeuwwitje en de 7 dwergen. Wel lekker dat onze kamer aan dit tuintje grenst en we een hangmat voor de deur hebben.

Nadat we even gesettled hebben gaat het gros van onze fellowship een boottocht maken en snorkelen (been there, done that, got the t-shirt) en wij gaan gewoon lekker onze eigen gang. We zoeken even een restaurantje op waar we lekker kunnen lunchen met zijn 2-tjes (de rest zat bij een creperie waarbij ze 1,5 uur na bestellen nog geen eten hadden) en lopen vervolgens even het plaatsje door. Als we het plaatsje uitlopen zien we een korte wandelroute aangegeven (1,7 km) met wat bezienswaardigheden (een natuurlijke zwembad, wat uitzichten, restanten van een aquaduct en ruines van een gevangenis) dus besluiten deze maar te gaan lopen. Halverwege zien we nog een extra wandelroute aangegeven van ongeveer 5 km - leuk om deze ook nog even mee te pakken. Inmiddels hebben we hier ook gezelschap gekregen van een homostel dat met onze reis mee is en ook zij lopen met ons mee. Deze route loopt behoorlijk steil bergopwaarts maar is wel erg mooi. Dwars door de jungle heen. Bijna boven zien we wat lianen hangen die een natuurlijke schommel vormen, echt iets voor Alice en Ries dus om even te schommelen. Als we boven zijn besluiten we nog een paar keer een klein stukje door te lopen om te zien of we weer afbuigen naar het beginpunt of dat het een einbahstrasse is en we dus dezelfde route weer terug moeten lopen. Dit laatste blijkt het geval te zijn en gaan we dus op een gegeven moment maar weer terug, want het zal niet lang meer duren of het begint te schemeren.

Onze timing blijkt wel goed te zijn,  want eenmaal weer boven aan gekomen horen we gekraak en zien we aan de rechterkant van de weg een hele groep brulapen in de bomen zitten. In het begin zijn ze wat verder weg, maar als we ons stil houden blijkt dat ze recht boven ons het pad gaan oversteken om aan de andere kant naar beneden te klimmen en weer verder te gaan. Omdat we gelukkig maar met een klein groepje zijn en ons goed stil houden komen ze op nog geen 10m afstand van ons langs. Vooral het grote mannetje dat wel heel dichtbij komt is erg indrukwekkend. Uiteindelijk toch maar weer verder gelopen, dan wel op blote voeten want aangezien we niet van plan waren geweest om een eind te gaan lopen hadden we allebei slippertjes aan. Steil afdalen over een glad pad gaat dan toch wel beter op blote voeten. Uiteindelijk zijn we net zo'n beetje met de schemer terug.

Na een lekkere douche en even opfrissen gaan we uiteindelijk weer met zijn 2-tjes uit eten bij een restaurantje aan het strand. Erg lekker en erg gezellig!