Dag 1 Een goed begin

16 september 2011 - São Paulo, Brazilië

*Gaap*

Het is half 3 als de wekker gaat en het dus na een kort nachtje eindelijk zo ver is…Vakantie!!! Alhoewel we natuurlijk liever uitslapen in de vakantie (nou ja, ook niet echt ;-) zullen we er wel uit moeten want onze vlucht zal vast niet op ons wachten als we te laat zijn (goh..). Dus even snel douchen en spullen in de auto laden en op naar de Kuntzestraat om moeders Noordmans op te halen die zo vriendelijk is geweest om onze auto weer veilig thuis te brengen, waarvoor nog veel dank! Afgesproken om 03.00 uur dus zoals te doen gebruikelijk bij ons staan we stipt om 03.15 voor de deur waar Ria (= moeders Noordmans) natuurlijk wel al lang zover is. Ongeveer een uurtje later staan we bij vertrekhal 1 en nemen we weer afscheid van de auto (en bijbehorende chauffeur natuurlijk ;-))

Planning is om 06.15 te vertekken richting Lissabon (Lisboa) alwaar we 08.25 (lokale tijd, dus 09.25 in NL) aan zullen komen om vervolgens 09.25 weer te vertrekken naar Sao Paulo (Braziiiiiil) waar we dan een uurtje of 10 later aan zullen komen (dus ongeveer half 8 Lissabon tijd, oftewijl half 9 NL tijd, maar ook dan wel weer half 4 lokale tijd – alleen al een jetlag als ik er aan denk…).

Zo gezegd, zo gedaan met een kleine uitzondering dat we uiteindelijk om ruim half zeven pas in het vliegtuig zitten en we in eerste instantie een poging doen om al taxiend naar Lissabon te gaan, maar na ruim een kwartier taxien besluiten om dan toch maar wel te gaan vliegen. Vlucht gaat verder goed, maar het is dus inmiddels wel 9 uur voordat we landen in Lissabon en we een kwartier later pas het vliegtuig weer uit zijn. Uiteraard is onze transfer vlucht vanaf een gate die (volgens de borden) zich 25 minuten verderop bevind dus moeten we alsnog actief doen tijdens de vakantie en een klein beetje opschieten. Maar ach, we zijn sowieso met 16 Hollanders die die vlucht moeten halen, dus ze wachten vast wel – zeker aangezien we gewoon ruim op tijd (2 min van tevoren) bij de gate aankomen. Maar helaas, we mogen niet meer mee want er is sowieso niet genoeg tijd om de bagage over te hevelen en bla die bla die bla en wij zijn overgeboekt op een vlucht van 6 uur later. Moet zeggen dat dit alsnog mee valt, want voor hetzelfde geld vlieg je een dag later en ach – gedeelte smart is halve smart en hebben we in ieder geval even de kans om onze medereizigers te ontmoetten en onze reislijdster. Het duurt niet lang of er bestaat al een conspiracy theory die er vanuit gaat dat het vliegtuig eigenlijk overbooked is en dat we daarom niet meer mee mochten. De echte diehards zullen er zelfs al vanuit gaan dat het vliegtuig bewust vanuit Amsterdam te laat vertrokken is om dit allemaal in scene te zetten. Kortom, wij gaan gewoon uit van domme pech…

Eerst maar even onze vlucht omboeken en naast onze boardingpasses krijgen we meteen een lunchvoucher van maar liefst € 16,- pp – maar goed dat we 6 uur de tijd hebben die op te maken. Waar je in Schiphol bij wijze van spreken 6 uur kan shoppen in het zeer uitgebreide tax free domein, in Lissabon heb je na 6 minuten alles al gezien…. Maar geeft wel veel tijd om te eten!
Eerst maar eens naar een tapasbar (van naam dan) en daar een best fatsoenlijke hamburger en wat drinken besteld. Uiteraard zo uitgekiend dat het net iets meer dan 16 euro kost, want het zou zonde zijn om je bon niet ten volle te benutten J. Na een korte wandeling langs alle winkeltjes zien we een groot gedeelte van onze medereizigers bij een soort McDonalds zitten en aangezien het onderhand weer hoog tijd is om te gaan eten schuiven we aan en gaan maar weer wat bestellen. 2 grote broodjes, 2 frisdrank, 2 zakjes friet, een chocoladepannekoekje en een bakje fruit brengt ons tot 16,20 dus precies goed. Gelukkig dat we lang al niet gegeten hadden.

Een beetje minglen met onze fellowship zonder ring is best gezellig en we komen er achter dat we een best gezellige en gemeleerde groep hebben. Alice is uiteraard de jongste (zelfs als je die 20 weken van het kind er bij optelt (laten we die voor het gemak maar Henk noemen, wat overigens niks zegt over het geslacht dan wel de uiteindelijke naam)) en dan een hele wisselende groep vanaf rond de 30 tot zelfs aan een echtpaar van in de 70. Na een paar uurtjes namen aan gezichten matchen en een beetje gezellig kletsen vertrekken we rond een uurtje of 2 maar weer eens zo stillaan richting de gate waar we uiteindelijk rond 15.00 beginnen met boarden en met een kleine vertraging vertrekking richting Sao Paulo.

Aangezien onze vorige vlucht nog in een Fokker 100 was (Fokker is dat bedrijf dat in de middeleeuwen nog vliegtuigen maakte), een oud beestje dus, maakten we ons wel een klein beetje zorgen over ons nieuwe vliegtuig. Het zal toch er niet zo een zijn waarbij je maar een of 2 tv’s per compartiment hebt in plaats van gewoon fatsoenlijk een TV in de stoel voor je (voor een korte vlucht heb je dit natuurlijk niet nodig, maar voor een vlucht >10 uur is dat toch wel een must.) En natuurlijk wordt onze angst werkelijkheid en hebben we wel zo’n vlucht. De verstoringen in het beeld bij de veiligheidsinstructies geeft al aan dat het veiligheidsfilmpje nog op een VHS band staat die inmiddels iets te vaak is afgespeeld. Dat wordt een lange vlucht dus :-S … Maar over beenruimte niets te klagen overigens.

En inderdaad zo’n 10 lange uren later (slechte films, haperend beeld,slecht geluid) zetten we de wielen aan de grond in Sao Paulo. Volgens onze biologische klok is het inmiddels 02.30 en dus best toe aan een bed. Deze krijgen we zo’n 2 uur later (taxien, douane, baggage, pinnen, tour naar hotel, inchecken, lift naar de 14e verdieping) Eindelijk te zien en liggen er we rond 0.00 uur (5.00 uur NL tijd) in.

*Gaap*