9. Mai Chau, Hanoi, Hong kong

7 januari 2011 - Hong Kong Island, China

Hallo allemaal, inmiddels zitten wij op het vliegveld. Alleen......onze vlucht gaat niet wegens technische problemen. Hoe of wat precies weten we nog niet, maar we hopen morgenochtend ergens een keer te vliegen. Wel een beetje balen, want als de vakantie dan toch over is, dan liever gelijk naar huis en niet nog extra wachten. En natuurlijk minder tijd thuis om even een beetje te aclimatiseren voor we weer aan het werk moeten. En Gerard moet vanaf maandag naar Belgie, dus die houdt helemaal weinig tijd thuis over op deze manier. Maar goed, misschien weten we wat meer nadat we de afgelopen paar dagen hebben getypt :D

Maandag 3 Januari zijn we dus 's morgens met de auto voor de verandering vertrokken naar Mai Chau. We hebben dit keer zelfs een heuse gids mee die meer spreekt dan 4 woorden Engels. De 21-jarige Huy weet ons zeer veel leuke en interessante dingen te vertellen over de verschillende provincies waar we door rijden en over Vietnam in het algemeen. Onderweg bekijken we nog een mega grote stuwdam waar alle elektriciteit gegenereerd wordt voor heel Hanoi.
Vervolgens gaan we verder op weg naar Mai Chau, eerst moeten we wel een behoorlijke berg over waar we bovenin helemaal in de wolken rijden en nog geen 50 meter voor ons kunnen kijken, maar als we de wolken uit zijn hebben we wel een waanzinnig mooi uitzicht over de vallei waar Mai Chau in ligt en kun je heel mooi de verschillende rijstvelden zien liggen.
In Mai Chau slapen we in een huis op palen, de meeste mensen die hier leven wonen hier nog steeds in, dit zijn ze van vroeger uit gewend, toen moesten ze namelijk de huizen op deze manier bouwen om de wilde beesten buiten te houden.
We ontmoeten hier een blanke Mozambiqaanse die in Australie woont, een Portugees die in Mozambique woont en een Italiaanse dame die zeer slechthorend is en geen Engels begrijpt en een Italiaanse jongedame die doof is, maar wel Engels begrijpt, niet spreekt, want dat lukt dan weer niet als je helemaal doof bent ;) En natuurlijk een heleboel Vietnamezen. Tot nu toe dus wel het meest uiteenlopende gezelschap alles bij elkaar. Maar wel super gezellig.
Na een mooie wandeling en een bezoek aan een gezin die hier woont worden we 's avonds uitgenodigd voor een avond die bestaat uit een voorstelling van Traditionele vietnameze dansen. En als afsluiting lokaal gemaakte wijn. Deze smaakt zo lekker dat we besluiten een hele pot (daar worden ze in gemaakt hier en overigens niet van druiven, maar van rijst en rijstvliesjes en lokale planten) voor het avondeten te kopen en met z'n 6-en van te genieten. Wordt dus wederom een zeer gezellige en geslaagde avond.

De volgende dag is Laura, de dove Italiaanse erg ziek met overgeven, etc. Ook de lokale dokter kan helaas weinig met medicijnen doen, dus er zit voor haar niks anders op dan te rusten en hopen dat ze zich gauw wat beter gaat voelen. Wij vertrekken ondertussen onder de zeer professionele leiding van onze gids Huy naar de markt. Dit wordt een ware probeer-, ruik- en proefsensatie. We proberen allerlei lokale gerechten en 'lekkernijen'. Al met al een zeer leerzame en leuke ochtend. Uiteraard worden ook de mondkapjes en vietnameze hoedjes geprobeerd.
na wederom een zeer mooie wandeltocht terug door het landschap van Azie zoals we het ons altijd voorstellen (de rijstvelden met mensen met konische hoedjes op aan het werk, de buffels die er rondlopen) komen we terug bij ons huis en genieten we van een erg goeie lunch. En vervolgens is het helaas tijd om weer afscheid te nemen. Waarschijnlijk dat hier al enigzins de grondslag is gelegd voor een volgende reis na een uitnodiging voor zowel Australie als Mozambique :D
De terugreis is nog mooier dan de heenreis met betere uitzichten, maar iets hoger nog meer mist, want inmiddels kunnen we nog maar 20m voor ons zien, maar gelukkig komen we na wederom wat proefsessies onder leiding van onze gids Huy weer veilig in Hanoi aan. Waar gelijk de drukte en lawaai weer opvalt. We genieten nog maar even van onze laatste avond in Hanoi en ons heerlijke hotel waar we uiteraard nog steeds te weinig voor betalen.

Tja en toen was het woensdag 5 Januari en dat betekend toch echt al wel een beetje het einde, want vandaag vertrekken we uit het super mooie vietnam en reizen naar Hongkong voor de laatste paar daagjes.
Zoals we van Vietnam Airlines gewend zijn gaat het boarden weer erg snel, met het verschil dat we dit keer geen vertraging hebben. En deze vluchten van anderhalf uur zijn ideaal, even wat eten en drinken en je bent er al. Echt perfect!!
Als we in Hongkong aankomen is het toch wel een enigzins cultuurshock, ondanks dat we wel aardig wat gewend zijn. Alles is geregeld, maar dan ook echt alles, dit is dus precies het tegenovergestelde van het chaotische Hanoi. Alles verloopt zeer ordelijk, zelfs het wachten voor de taxi's gebeurd in een hele nette rij zonder dringen oid.
En wat een boel flats, je ziet alleen maar hoogbouw en dan niet de hoogbouw zoals in NL, nee alles nog 2keer zo hoog!! Bij ons hotel aangekomen lijkt het haast alsof we in een gevangenis zijn aanbeland, Overal hebben ze een extra tralie deur voor de gewone deur. Als we vervolgens als we weer naar buiten willen ook niet buiten komen hebben we helemaal het idee dat we toch niet helemaal goed zitten, maart gelukkig lukt het na 15 minuten toch uiteindelijk :S Haha. Zie de foto voor een indruk.
Wel een ontzettend gave en bruisense stad. De rest van de dag brengen we eigenlijk alleen maar door met ons vergapen aan alle flats en alles wat er verder nog te zien is.

Als we de volgende dag enigzins op tijd wakker worden, aangezien we echt midden op de belangrijkste weg in Kowloon zitten, besluiten we deze dag maar eens te gaan gebruiken voor winkelen en wat site-seeing. Maar als de zon begint te schijnen veranderd dit algauw in een terrasje, alleen is een terrasje in de zon natuurlijk erg moeilijk te vinden in Hongkong. Uiteindelijk komen we op een terrasje via 3 verdiepingen roltrappen, dan een gewonen trap ergens achteraf, om vervolgens in het mannentoilet aan te komen en dan via deze weg weer een andere trap naar beneden te nemen naar een ander restaurant en daar de deur door naar het terras. Snappen jullie het nog? Wij in elk geval niet meer. De terugweg ging iig een stuk handiger ;) En daarna toch maar shoppen!!!
Uiteraard nog even een tochtje met de veerboot naar Hongkong Island en 's avonds bewonderen we vanaf de Avenue of Stars een schitterende lichtshow. Één zoals we er nog nooit gezien hebben. Ze draaien een muziekstuk en op de muziek veranderen alle flatgebouwen aan de overkant van kleur. Echt super gaaf!! Voor diegenen die het leuk vinden, we hebben wel een filmpje die we een keer kunnen laten zien.

En toen was de laatste dag alweer aangebroken. 's Morgens heerlijk rustig aangedaan en 's middags op naar Hongkong Island again om naar The Peak te gaan. Dit is een uitkijkpunt met 360graden uitzicht over hongkong. Alleen jammer dat het uitzicht iets bedorven wordt door de mist. Wel erg leuk is de tram waarmee je omhoog gaat, deze gaat zo steil omhoog dat ze in de tram zelf op de grond aparte heuveltjes hebben gemaakt, zodat degenen die moeten staan niet omvallen :D
We blijven totdat het donker is en dan is het uitzicht echt ineens een stuk beter en zien we wederom alle super mooi verlichte gebouwen. Hongkong is echt een stad als geen ander. Super, maar echt super gaaf, jammer dat we alweer weg moeten, want er is nog veel meer te zien en shoppen ;)
Omdat we toch eigenlijk wel elk vervoermiddel gebruikt moeten hebben tijdens onze reis nemen we nadat we helemaal naar beneden gewandeld zijn (geen zin om op de tram te wachten, zijn we net zo snel beneden en zijn we gelijk in beweging) nemen we de metro terug naar ons hotel. Waar we onze bagage pakken en met de taxi naar het vliegveld gaan.
En ja, daar zitten we nu nog steeds..... :(

Uiteraard zijn al deze reisverslagen maar een heel klein gedeelte van alles wat we hebben gezien en meegemaakt, dus voor een compleet verhaal zijn jullie allemaal van harte welkom als we weer terug zijn,gezellig!! :D En dat als is dus nog steeds zo, want helaas nog niks bekend, dus we gaan maar eens netjes in de rij staan en kijken waar we de nacht mogen doorbrengen, aangezien het hier inmiddels al 10uur is en we niet voor mogenochtend half 9 vliegen :( Hopen dat we morgen wel terug vliegen.

Liefs G en A