Dag 2 Sao Paulo en een stukje met de bus

17 september 2011 - Curitiba, Brazilië

Na zo’n vermoeiende en lange dag is het natuurlijk goed slapen en dus wordt Gerard pas om 11.00 uur wakker (NL tijd dan, dus 06.00 lokale tijd). Dit is op zich mooi op tijd aangezien we om 08.00 uur pas gaan ontbijten. Alice en Henk worden een uurtje later wakker en al met al zijn we inderdaad om 08.00 uur aan het ontbijt. Hier ontmoetten we ook de laatste 2 van onze fellowship die gisteren via een andere vlucht (en wel op tijd) waren aangekomen.

Het ontbijt is overigens erg goed – veel verschillende broodjes met beleg en fruit en uiteraard goede koffie. Erg veel tijd om uitgebreid te ontbijten is er niet aangezien Marcella (onze rijstleidster) om 08.30 even een praatje wil houden over de reis en het plan van vandaag. Het plan voor de hele reis staat op Djoser.nl en zal ongetwijfeld verderop ook wel beschreven worden. Het plan voor vandaag is een site seeing route door Sao Paulo (evt als collectief onder leyding van onze reysleydster) en vervolgens een uurtje of 7 in de bus naar Curitiba.

Aangezien wij (net als de rest van de groep) het belangrijk vinden om als hele groep samen te reizen / deze keer eens een keer te lui zijn om zelf na te denken waar we heen willen (doorhalen wat niet van toepassing is) besluiten we als collectief dat we met zijn allen (en onze rijslijtster) door de stad gaan lopen, lekker makkelijk. Inmiddels is het onbewolkt tot licht bewolkt en zo’n 25 graden dus prima weer voor sightseeing. Onze tour brengt als langs een kerk, de vallei van de demonen (ja logisch, 16 Hollandse toeristen met rijstlijster), een kathedraal, een theater en een van de hoogste gebouwen van Sao Paulo (waar we eigenlijk 15 euro pp moesten betalen om van het uitzicht te genieten, maar terwijl onze reysleydtster hierover aan het onderhandelen is gaan wij mee naar boven en maken foto’s). En natuurlijk zoals het hoort ook nog even een markt bezocht. Wat wel opvalt is dat deze markt een stuk gestructureerder, netter en hygiënischer is dan zoals we bijvoorbeeld in Azie en Afrika gezien hebben. Zo komen we bijvoorbeeld geen koeiekoppen en varkensoren tegen, zijn veel voedingsmiddelen verpakt, vlees wordt vaak gekoeld uitgestald en ziet het er gewoon allemaal een stuk schoner uit. Kun je toch zien dat je in het meest ontwikkelde gebied van het meest ontwikkelde land van Zuid Amerika bent.

Sao Paulo is de hoofdstad van de state (provincie) Sao Paulo. Deze provincie is het meest dichtbevolkt en geïndustrialiseerd van het hele land. Dit maakt de stad dan ook tot het commerciële en financiele hart van Brazilie. Dit heeft natuurlijk ook altijd een keerzijde zoals de continue smog en het grote verschil tussen rijk en arm.

Ten slotte nog even ergens geluncht en vervolgens tijd om de spullen van de 14e verdieping te halen en in de te stappen richting onze volgende bestemming.

We rijden rond 13.30 weg en komen er dan achter hoe groot Sao Paulo eigenlijk is. Duurt erg lang voordat we eindelijk de stad volledig uit zijn. Sowieso duurt de reis erg lang aangezien we door de bergen rijden en er verschrikkelijk veel (erg traag) vrachtverkeer op de weg is. Aangezien vaak maar een van beide kanten van de weg een dubbele baan is kan er niet veel ingehaald worden en gaat het dus allemaal niet zo snel (2 woorden, 9 letters…. Duurt lang!)

Na ongeveer 2,5 uur hebben we de eerste stop. Grappig systeem van betalen hebben ze hier wel – bij binnenkomst krijg je een kaart mee. Je pakt vanaf een soort buffet wat je nodig hebt (geen idee wat het kost), je loopt langs de kassa waar alles op je kaart wordt gezet en uiteindelijk als je vertrekt dan lezen ze je kaart uit en is het een grote verassing wat je moet betalen. Gelukkig viel het mee.

De rest van de reis verloopt goed, maar 7 uur is dan toch wel een hele zit – zeker als je nagaat dat het om ongeveer half zeven donker wordt dus je ook niets meer kunt zien. Maar ach, het is vakantie, we hoeven verder toch nergens heen. Uiteindelijk is het half negen als we in het hotel aankomen. Toch wel relaxed dat alles georganiseerd is. Je wordt voor de deur van je hotel afgezet en hoeft dus niet te gaan zoeken naar welk hotel en hoe daar te komen en of het wel een beetje fatsoenlijk is etc etc. Dat laatste hoeven we ons in ieder geval geen zorgen over te maken, de hotelkamers zijn wel een paar klasses luxer (en duurder!) dan we normaal gesproken uitgekozen zouden hebben. Maar daar zullen we verder niet over klagen hoor.

We besluiten om met de hele groep te gaan eten bij een restaurantje die door de reisleidster wordt aangeraden. Op de weg er naar toe komen we langs verschillende leuke pleintjes en passeren we zelf een echte Deutsche Biergarten J. Typisch Braziliaans eten is verschillende variaties van rijst met bonen, maar ook pasta en pizza is overal te verkrijgen en wordt ook veel door locals gegeten. Wie zijn wij om van deze gewoontes af te wijken en gaan dus ook voor de pizza. Voor Alice is het wat lastiger aangezien Henk nog niet alles lust (rauw vlees, ongepasteuriseerde kazen, etc) dus komt het bij Alice uit op een salade met later nog wat patatjes van een van de groepsgenoten die een bord vlees voor 2 personen en patat voor 3 personen had en dus wel wat over had. Groot voordeel van de eet- en drinkgewoontes in Brazilie is dat de standaard fles bier 600ml bevat. Dat gecombineerd met een actie 6 halen, 5 betalen bestellen we met de heren 6 biertjes. Lekker hoor. Voldaan, maar toch ook wel moe taaien we rond 11 uur af, want morgen moeten we er weer vroeg op (7.10 vertrekken L )