Dag 8 Een en al nattigheid

23 september 2011 - Bonito, Brazilië

Na een onrustige nacht (die voor Alice pas onrustig begon toen Gerard thuis kwam), met veel onweer en heeeel veel regen gaat om half 7 de wekker. Het is grijs, grauw, nat, het regent als het giet en in de verte onweert het nog. Het perfecte hardloopweer dus :-S Maar ja, afspraak is afspraak dus we gaan gewoon, het klaart vast wel op..... Dat was dus ijdele hoop, want het gaat alleen nog maar harder regenen. Voordeel is wel dat je na 2 minuten al niet natter meer kunt worden als je al bent en dus net zo goed gewoon door kunt gaan. En als je maar bezig bent, is het best lekker. Alice d'r broek wordt tijdens het lopen gewoon gewassen aangezien er nog sop in zat.

Op de planning vandaag: In de ochtend bezoek aan een grot (Gruta do Lago Azul) en in de middag snorkelen in de Rio Sucuri. Helaas krijgen we na het hardlopen al vri snel te horen dat de excursie naar de grot gecancelled is ivm de regen en het te gevaarlijk is om er binnen te gaan ivm slipgevaar. De kans bestaat ook dat het snorkelen gecancelled gaat worden omdat het water door de regen erg troebel wordt.

Gelukkig is de ontbijtruimte een open ruimte met een dak (temperatuur is verder wel goed) dus hebben we in ieder geval een ruimte waar je iets kunt doen en niet iedereen afzonderlijk in zijn huisje hoeft te gaan zitten. We komen de ochtend uiteindelijk door met potjes pokeren om  tandenstokers, wat nog best gezellig is. Gelukkig krijgen we halverwege de ochtend te horen dat het snorkelen definitief wel doorgaat,alhoewel het weer nog niet veel beter wordt en het blijft regenen.

Rond half 12 hobbelen we in het busje naar de Rivier Sucuri waar we zullen snorkelen, maar krijgen eerst een buffet. Dit zat bij de prijs inbegrepen dus met name Alice en Ries eten Alice's buikje rond (voor extra drijfvermogen). En dan is het tijd om te snorkelen. Het bijzondere van deze rivier is dat het water ongelooflijk helder is. Er wordt ook alles aan gedaan om dit zo te houden, zo mogen er maar een maximaal aantal toeristen per dag in het water, mag je geen zonnebrand of DEET smeren voordat je het water in gaat, je mag niet op de bodem staan en je mag eigenlijk ook geen zwembewegingen maken, maar je gewoon door de stroming door de river laten bewegen. Gelukkig is het inmiddels wel een beetje droog, maar nog altijd wel grijs.

Als we in onze wetsuits achter op een pickup truck door de jungle rijden voelen we ons net een groep commando's op een speciale missie, zeker als we ook nog een stukje door de jungle moeten wandelen eerst alvorens we het water in gaan (overigens wel over een netjes aangelegd pad...)

Alice en Ries delen samen een snorkel en worden gevolgd door Gerard als we het water in gaan. Het water is inderdaad erg helder en ondanks dat het boven water dus best grijs is, is het onder water erg mooi. Er zijn veel vissen die, als je je nauwelijks beweegt bijna tegen je op zwemmen. Behalve onder water is het ook af en toe lekker om even op je rug te drijven en boven water rond te kijken omdat het daar ook erg "Bonito" is. Wel jammer dat ze van de organisatie waar het snorkelen geboekt was vergeten waren om de onderwatercamera's die we konden huren mee te nemen dus hier helaas geen foto's van.

Na een klein uurtje snorkelen komen we bij het eindpunt aan waar we weer in de pickup stappen om terug te gaan naar de centrale lokatie waar we even kunnen douchen en opwarmen (bij de open haard!). Vervolgens nog weer even een half uurtje hobbelen en zijn we rond 16.00 uur terug.

Groepsreizen zijn best ok en onze groep is best leuk en natuurlijk is het belangrijk voor Ries om vroeg al onder de mensen te komen, maar het is natuurlijk ook leuk om zo af en toe eens even zonder iedereen te gaan eten. We slaan het gezamenlijk caiparinha drinken even over (natuurlijk moet Gerard wel even snel proeven) en wandelen samen richting plaatsje om een restaurantje te zoeken. Deze hebben we redelijk snel gevonden en het is hier erg gezellig en het eten is prima. Toch maar niet al te laat terug, want de grotexcursie hebben we kunnen verzetten naar morgenochtend en aangezien we ook nog een eind moeten reizen moeten wel op tijd weer weg. Alles bij elkaar betekend dit dat we om 7 uur moeten vertrekken (gelukkig kunnen we vanaf 6 uur ontbijten :-S)