8. Hoi An, Hanoi, Cat ba island, Halong bay,Hanoi

4 januari 2011 - Hanoi, Vietnam

Zoals aan de titel al te zien is hebben we ondertussen alweer een heleboel dingen gezien en zijn we bezig aan de laatste daagjes van de vakantie. Maar laten we eerst maar eens bij het begin beginnen.

Donderdag 30 december zijn we overdag met een scootertje op pad geweest (nadat we deze ontdekt hebben zijn we niet meer met de fiets geweest :) Daar en tegen vanmorgen wel weer hardgelopen!)
We zijn naar de Marble mountains geweest, dit zijn 5 bergen die in een heel vlak landschap staan en alle 5 hebben ze de naam van een van de elementen. Op deze bergen zijn een heleboel pagodes of tempels gebouwd. Wel weer aardig wat klimwerk, maar zeker de moeite waard voor het uitzicht! Wel grappig dat je om helemaal boven te komen jezelf echt door een heel smal tunneltje moet zien te werken en dat ook nog eens steil omhoog.
's Avonds vertrekken we na een korte vertraging en in 10 minuten boarden met Vietnam Airlines naar Hanoi. Daar komen we uiteindelijk om 11 uur aan en na de bagage en de taxi zijn we om 12 uur in het hotel. Waar we te horen krijgen dat ons hotel vol zit, dus overboekt, ondanks dat we gereserveerd hadden. Nu hoor je regelmatig verhalen over Hanoi dat dit als smoesje gebruik wordt om je in een of ander vaag hotel te krijgen. Alleen gelukkig niet bij ons, wij komen in een hotel terecht waarvan de prijs 2,5 keer zo hoog is en we dus maar 2,5 keer te weinig betalen. We zitten op de 9e verdieping met een mega uitzicht over Hanoi. enige nadeel.....de lift gaat naar tot 7 en we zitten op de 9e verdieping...maar ach....dat mag de pret niet drukken.

Op oudjaarsdag vertrekken we naar Cat ba Island. Een eiland temidden van duizenden andere eilandjes. We hebben een kaartje gekocht bij de busmaatschappij waardoor we eerst met de bus naar Hai Phuong gaan, daar overstappen op een kleinere bus naar de haven, daar weer overstappen op de veerboot en daarna weer op een bus naar Cat Ba town.
Wel een super mooie rit al met al en zien we heel veel van het landschap.
Inmiddels ene prima hotel gevonden voor 6 dollars per nacht, alleen bleken die 2 verdiepingen trap lopen van gister niet zo heel veel te zijn, hier hebben we 5 verdiepingen zonder lift en laten wij nou net op de bovenste zitten... :S
Aangezien we geen vol uitzicht over de baai hebben en onze receptionist dit schijnbaar toch wel erg vervelend vind komt hij toch nog een keer helemaal naar boven om ons mee te nemen naar het dak, vanwaar we een geweldig uitzicht (beter kan niet) hebben over de zonsondergang over Cat Ba haven. En gelijk worden we uitgenodigd voor een "klein" feestje vanavond ter ere van oudjaarsavond. Dus uiteindelijk na opfrissen, wat eten en even in een kroegje wat drinken vertrekken we naar het feestje, waar al wat vietnamezen zitten en al gauw ook nog wat meer europeanen komen. Al met al heel gezellig en na het bier komt ook al gauw de wodka op tafel, misschien niet heel slim als je de volgende dag een hele dag op de boot gepland hebt, maar ach, small detail hou je toch. :D
Uiteindelijk besluiten we om iets voor 12 toch nog naar een andere kroeg te gaan omdat we het toch wel erg leuk vinden om met heel veel mensen samen af te tellen tot het nieuwe jaar. Aangezien het tempo van lopen niet zo heel snel meer is bij iedereen komen we 1 minuut voor 12 aan en zijn we nog net op tijd om af te tellen. En natuurlijk voor iedereen die iedereen om de hals vliegt en een gelukkig nieuwejaar wenst. Grappig is trouwens ook nog dat Alice daar een oud klasgenoot tegenkomt van 10 jaar geleden. Toch apart als je op een eiland zit waar niet eens zo heel veel mensen wonen en dan al helemaal niet heel veel toeristen. Wel een super gezellige avond gehad met veel nieuwe mensen leren kennen en zelfs het zweedse drinkliedje en het proosten in Vietnamees en natuurlijk allemaal een Chuck Mung Nam Mai, oftewel gelukkig nieuwjaar in het vietnamees!!

Na niet heel veel uurtjes slaap zitten we alweer op de boot naar Halong bay, samen met iig nog 2 anderen die we gister hebben leren kennen en die bij ons in het hotel zitten. Gelukkig verder vrij weinig last van zeeziekte oid. Wel wat koud op de boot met alle wind, maar ach, NL is nog altijd kouder zullen we maar denken. Wel super mooi hier. Het water is heel erg blauw en helder, de vissen zijn erg goed te zien, zelfs de hele hele grote :S en dan liggen er allemaal rotsige eilanden in het water met soms een heel mooi wit strand ervoor. Oftewel voor diegenen die het kennen, echte expeditie Robinson eilandjes.
We brengen de dag door met kayaken, varen, in halong bay een grot bekijken met een verschrikkelijk mooi uitzicht over de baai en we bezoeken ook nog monkey island, met uiteraard veel apen en een mooi strand en als je iets omhoog klimt waanzinnige uitzichten.

2 Januari vertrekken we weer vanaf Cat ba Island naar hanoi. We vertrekken al om 7.40, zodat we mooi optijd al in Hanoi zijn, als het goed is dan. Bij de haven, dus na 3 kwartier rijden krijgen we via de buschauffeur onze receptionist aan de telefoon. Alleen dit keer is de reden van het contact wat minder grappig dan de vorige keren op bijv het feestje en in de kroeg. We zijn namelijk nu echt onze paspoorten vergeten en als jullie nu denken, tjonge wat dom. Nou ja, eigenlijk hebben jullie daar wel gelijk in, maar we hebben ook een excuus, in Vietnam moet je namelijk bij een aantal hotels je paspoort inleveren als je daar verblijft, zo ook bij dit hotel en aangezien dit toch nog niet helemaal routine is (dit was nl niet het geval in Thailand en Cambodja) zijn we vergeten (en de receptionist zelf ook) om deze bij het uitchecken weer mee te nemen. Daar gaat dus de planning om optijd in Hanoi aan te komen en daar te reizen. :( Thuy, de receptionist is iig zo vriendelijk om onze paspoorten mee te geven aan de volgende bus (van anderhalf uur later) en om nog 3 keer contact op te nemen om te vragen of we de paspoorten al ontvangen hebben en na anderhalf uur vertraging stappen we dus op de veerboot incl paspoorten dit keer.
In Hai Phuong aangekomen worden we na enige chaos in een bus gestopt om naar een andere bus te rijden en daar over te stappen, althans dat was hoe wij het begrepen hadden.
onderweg blijkt al vrij gauw dat de bus niet helemaal goed is, er hangt echt een enorme stank van benzine, olie en elektrische kabels die doorbranden. Als we voor een stoplicht staan te wachten doet de bus het dan ook niet meer.
Gelukkig komt er na wat telefonisch gescheld en getier van de buschauffeur als gauw een andere bus aan. Gelukkig, mogen we overstappen en zijn we van de stank verlost..... Alleen jammer dat we niet gaan overstappen, maar gesleept gaan worden. Ach, in iedergeval een vervoersmiddel dat we nog niet gehad hebben, gesleepte bus.
Na een tijdje doet onze eigen bus incl stank het weer, dus worden de kabels weer losgemaakt. Alleen blijkt algauw dat we niet kunnen stoppen, omdat de bus anders weer raar gaat doen en het niet meer gaat doen.  We rijden zigzaggend door het verkeer en al toeterend worden de rode stoplichten genegeerd. We horen in bus inmiddels ook al aardig vaak het woordje speed the movie vallen en idd, dit is precies het gevoel wat wij inmiddels krijgen.
Uiteindelijk is iedereen blij over te kunnen stappen op een andere bus, maar ook deze rit is niet saai, want hier vervolgen we de film gewoon met een vechtscene, namelijk conducteur tegen toerist. Dit was dus weer een andere scene, maar gelukkig halen we uiteindelijk ook de eindscene waarin we veilig in Hanoi aankomen. Na al deze belevenissen hebben we maar besloten om niet verder te reizen en naar het Serenity hotel te gaan, die de vorige keer overboekt was. De man van de receptie herkend ons en helaas zijn we weer helemaal vol, maar ja, dat is natuurlijk wel erg sneu voor ons, dus dan mogen we maar weer in the Rising Dragon Hotel voor wederom 20 USD ipv de 45. incl ontbijt. Wat voor hanoi een aardig koopje is, zeker deze kamer, want was het de vorige keer al goed, we zitten nu in een kamet met apart woonkamer, een keuken en badkamer en een slaapkamer en "balkonnetje". En ook wordt er ons nog even een welkomstdrankje gebracht die we heerlijk gaan nuttigen met uitzicht over Hanoi! :D
's Avonds komen we Lila en Carlos van Cat ba Island weer tegen in Hanoi (dat is echt ook weer te toevallig, aangezien zijn via een andere weg gereist zijn en Hanoi echt mega groot is) en we gaan gezellig met hun en 2 nieuw ontmoette reizigers eten in een lokaal tentje. We zijn uiteindelijk voor eten en drinken wel 5 dollars kwijt totaal. En ja, als we toch local bezig zijn dan ook maar naar de kroeg voor de locals, oftewel op straat op de kinderstoeltjes aan het bier van de tap, lokaal gebrouwd en via de tuinslang in de pul geschonken, want ja, de cola is per slot van rekening 50 cent en het bier maar 25.

Rond half 12 nemen we afscheid en vertrekt iedereen naar zijn/ haar hotel en vervolgt zijn/ haar reis. Wij vertrekken morgen ( 3 Januari) naar Mai Chau, een dorpje waar de Tai stam leeft en waar ze wonen in huizen op palen.

1. Jan:
    4 januari 2011
    "Hopelijk wordt dit nog vervolgd" wilde ik schrijven. Want het verhaal ging slechts tot 31 december 2010. Blijk ik iets te vroeg een reactie te geven :|
    Na even naar het kaartje en weer naar de blog terug geklikt te hebben, verschijnt direct de rest van jullie verhalen. Dat noem je nog eens op je wenken bediend. :) Nog een paar dagen dan lezen wij niet alleen jullie verhalen, maar mogen we ze ook ook zelf van jullie horen. Geniet van de LAATSTE DAGEN want het aftellen is nu echt begonnen.
  2. vera:
    5 januari 2011
    wat een mooie zon"s ondergang je zou willen dat je er bij was.goede reis naar huis als jullie er aantoe zijn, verlies jullie passen maar niet.
    groetjes