7. Mui Ne, Nha Trang, Hoi An

30 december 2010 - Hoi An, Vietnam

Hallo allemaal, hier weer even een korte update van onze reis.
Allemaal al een beetje uitgebuikt na de kerstdagen en al klaar voor de jaarwisseling? toch jammer dat we alle oliebollen moeten missen. Maar gelukkig is mams als het goed is zo lief om er een paar voor ons in de vriezer te doen :D
Bij deze in ieder geval allemaal alvast een hele goede jaarwisseling gewenst. Wij zijn dit jaar 6 uurtjes eerder dan jullie.

2e kerstdag worden we een uurtje later wakker dan normaal (8 uur ipv 7 uur)
Toch jammer dat ik nooit zo goed wakker kan worden als ik moet werken en dat ik nu juist niet kan uitslapen.. :S Was het maar omgekeerd...
Waarschijnlijk komt dit door de malariapillen, want hierdoor in het verleden ook al wel wat slaapproblemen gehad.
Vannacht vertrekt om 1 uur onze bus naar Nha Trang, dus we hebben de hele dag om te relaxen en dat is natuurlijk heel vervelend als het 30+ is en je aan het strand ligt.
Maar goed, alleen liggen en niskdoen is niks voor ons, dus aan het einde van de middag (ja dan al, haha) toch maar de hardloopkleren aangedaan en heerlijk langs het strand hardgelopen richting een super mooie zonsondergang.
Na het avondeten zijn we toch wat moe van al dat niks doen en helaas hebben we geen kamer, dus geen bed, maar ach, warm zat en strand bedden genoeg, dus er komt vrij weinig van ons plan om te gaan stappen totdat de bus vertrekt, maar heerlijk wat geslapen.

De bus blijkt een echte slaapbus te zijn, wat inhoudt dat er 3 rijen "stoelen" staan, met in elke rij 2 bedden boven elkaar en dat van voor tot achter. haha, snappen jullie het nog? Zal kijken of het lukt om een foto'tje te plaatsen binnenkort, zodat jullie een idee krijgen.
Om exact 6 uur 's morgens komen we in Nha Trang aan. Dit strand is nog mooier dan Mui ne, maar het is nu nog wat koud, gelukkig is het nog vroeg, dus wordt het nog wel warmer.
Na een uurtje slapen in ons nieuwe hotel besluiten we om een scootertje te huren, want wat is er nou beter om vietnam te ontdekken dan vanaf een scootertje. Dit is toch hier wel het vervoermiddel bij uitstek. Op deze manier zien we ontzettend veel van het landschap en de bevolking, want je komt toch op plaatsen waar je anders niet gemakkelijk komt (helemaal als je gewoon verdwaalt en overal achteraf komt ;) ) 's Avonds terug bij het hotel boeken we gelijk alvast ons hotel voor niet komende nacht, maar die daarop, oftewel de nachtbus naar Hoi An. Maar eerst nog een nachtje in een normaal bed.

De bus vertrekt pas om 6 uur 's avonds, dus dinsdag de 28e hebben we nog een hele dag in en om Nha Trang, aangezien 2 dagen strand liggen voor ons wel genoeg is (we willen per slot van rekening ook wat zien en doen) besluiten we voor een halve dag nog maar weer een scootertje te huren en richting modderbaden te rijden. Het gaat iets beter met de weg vinden, hoewel we ook nu weer aardig wat site-seeing hebben gedaan.
Aangekomen bij de 'spa' mogen we voor 4 ton (wel heel erg duur uiteraard, 8 euro pp) eerst een mineral douche nemen en vervolgens in het modderbad en daarna weer een heel ritueel van douchen, massagestralen met mineral water en afsluitend een heerlijk warm mineral bad.
Al met al heerlijk genieten, de zwaluwhoeve en veluwse bron is er niks bij vergeleken, haha.
We zijn stiekem eigenlijk toch wel heel erg moe geworden en gaan dus toch maar terug naar Nha Trang voor wat eten en rondwandelen en wachten op de bus.
We komen in gesprek met een heel grappig mannetje op een motor (hij lijkt net uit een stripboek als kuifje of Suske en Wiske gelopen te zijn). Hij heeft allemaal foto's van ons koningshuis en tuut-tuut-tuut, we krijgen de groeten van Ruud. En hij weet ons nog veel meer grappige dingen en het nieuws te vertellen. Maar ook dat hij 's morgens werkt in een bibliotheek en vervolgens de hele middag en avond boeken verkoopt om wat geld te verdienen, aangezien zijn vrouw borstkanker heeft en een amputatie heeft ondergaan (waar hij dus ook foto's van heeft :S). Hij probeert zodoende dus geld te verdienen om de behandeling te betalen. Dus ja, uiteraard kopen wij wat boeken, ook al hebben wij eigenlijk niet echt wat nodig en is het eigenlijk alleen maar een gesleep.
Om 6 uur worden we met een taxi opgehaald om naar de busopstapplaats gebracht te worden.
Daar aangekomen bedenken we ons dat we onze paspoorten nog in het hotel hebben laten liggen (ehm.... waar komt me dit toch bekend van voor??) Schijnbaar ben ik daar dus erg goed in. Gelukkig komen we er nu achter voor we in de bus zitten en al weg zijn.
Gerard springt dus gauw in een taxi en als de bus komt dan houdt Alice die tegen.
Gelukkig is Gerard er eerder weer dan de bus er is.
In de bus zelf zoeken we een heerlijk slaapplekje en kan de bus vertrekken.

Helaas blijkt dit alleen al gauw een wat minder prettige slaapplaats te zijn, of beter gezegd, een erg druk bezette slaapplaats, maar dan door kakkerlakken. Ze komen echt overal uit. Maar ook hier hebben wij al enige ervaring mee door al ons reizen, dus uiteindelijk ondanks de kakkerlakken nog wel een paar uurtjes geslapen. De hele reis is trouwens een deja-vu, want ook hier is de berm soms beter dan de weg door alle kuilen en gaten en dat noemt men hier dan een highway, geen wonder dus dat wij elke keer op onze scooter geen highway konden vinden.

Uiteindelijk komen we aan in Hoi An en het is hier best koud (20 graden oid), dus toch maar even de lange broek aan en een beetje rondwandelen in dit plaatsje, wat echt geweldig is.
Een heel relaxte sfeer en je merkt hier gelijk dat er veel meer chinese invloed is geweest.
De tempels zien er veel chinezer uit, veel lampionen overal. Echt een heel sfeervol plaatsje. Alleen jammer dat ze ook hier weer heel veel kakkerlakken hebben, alleen zijn deze wel 5 keer zo groot als die we in de bus hadden.
De hele dag uiteindelijk maar wat rondgewandeld en gesnuffelt in alle winkeltjes. Ze hebben hier echt mega veel kleermakers, aangezien zijde hier heel goedkoop is. Dus mocht er iemand nog een keer een maatpak of ander kledingstuk op maat gemaakt wil hebben, moet je even naar Hoi An.

Vandaag de 30e hebben we ook nog de hele dag rond en in Hoi An en zijn we van plan om nog wat dingen te bekijken hier. En dan vanavond nemen we het vliegtuig naar Hoi An waar we dan de rest van de dagen in Noord-Vietnam zullen doorbrengen.
En oud- en nieuw zullen we waarschijnlijk in Halong bay doorbrengen. Al met al dus nog genoeg op de planning om te zien en te doen.

1. Mam en Sjaak:
    30 december 2010
    Geweldig verhaal, hoop wel dat jullie niet stiekum een paar kakkerlakken meenemen naar huis. We wensen jullie een fijne jaarwisseling en nog een mooie laatste week.
    Liefs mam en Sjaak
  2. Dia:
    Hoi ,
    Geweldig,om weer jullie belevenissen te lezen,fijne jaarswisseling in Halong - Bay Wij hebben daar een nacht doorgebracht op een jonk,super!!
    Liefs Dia Gerrit
  3. Ineke:
    30 december 2010
    Hoi lieverd, zo te lezen gaat het jullie goed af daar in dat verre warme land, en wij maar glijden naar ons werk, geniet nog van de laatste dagen daar en we zien elkaar gauw weer.
    Een hele fijne jaar wisseling en een goede reis nog.

Groetjes Ineke, Heerde

Ps Onze verwentante was zo blij om te horen dat alles goed met je(jullie) ging.
  4. vera:
    30 december 2010
    20gr dat is toch best warm als je het met hier vergelijkt.en hebben jullie je een nieuwe gaderobe aangeschaft of paste dat niet meer in de bagage.een fijne jaarswisseling en ik mis je om te praten die Henk is wel aardig maar jij bent het niet.
    groetjes vera
  5. opa en oma.:
    30 December
    Hallo jongelui Nou julie beleven nog wel het een en
    ander Maar ja paspoort vergeten , kon mij ook overkomen hoor.Doe het maar in een zakje aan een touwtje om de nek, deze goede of niet zo "n goede raad kost niks hoor Groeten Opa en Oma
  6. opa en oma.:
    30 december 2010
    'Hallo Alice en Gerard.Wat een mooi verhaal weer,Gewldig wat jullie allemaal zien en beleven
    Opa heeft nog vergeten om jullie een heel gelukkig nieuwjaar te wensen,bij deze dan de beste wensen voor 2011.Hart gr Oma
  7. Jan:
    1 januari 2011
    Hallo Alice en Gerard. Altijd leuk jullie verhalen weer te lezen. Mijn reactie is wat langer uitgebleven. Maar nu ben ik wel de eerste met een reactie in het nieuwe jaar :)
    Ik wens jullie dan ook een heel gelukkig en gezond 2011. Een jaar die voor jullie op een bijzondere wijze is begonnen, en wel in het andere helft van deze wereld. Gaan jullie dit nu om de vijf jaar doen? Jan
  8. Wilma:
    1 januari 2011
    Hoi,

Leuk hoor, om al jullie belevenissen te lezen!
    Lijkt net of we met jullie mee reizen.
    Ook nog de allerbeste wensen voor 2011!
    (die voor jullie dit jaar 6 uur langer duurt, haha).

Groetjes Wilma